نگاهی به دو کتاب در حوزه آموزش و پرورش

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، از خانه تا مدرسه و مدرسه ای برای زندگی دو اثر جدید از اسماعیل جمالی و متناسب با حال و هوای آموزشی این روزهای کشور است. اولی برای والدین و دومی برای مدیران مدارس و متصدیان آموزش و پرورش کشور.

نگاهی به دو کتاب در حوزه آموزش و پرورش

کتاب از خانه تا مدرسه

موضوع کتاب از خانه تا مدرسه ایجاد آمادگی در کودک برای ورود به مدرسه و کلاس اول دبستان است. کتابی که جایش در میان کتبی که والدین باید بخوانند و نکات کاربدی و تربیتی لازم را فرابگیرند، خالی بوده است. این کتاب حاصل یک عمر کار آموزشی اسماعیل جمالی، پیشکسوت تعلیم و تربیت بچه ها است.

کلاس اول، سالی سرنوشت ساز است که می تواند آینده تحصیلی هر کودک را رقم زند. به همین دلیل والدین دچار حساسیت و وسواس هایی می شوند که گاه آن ها را به حاشیه می برد، تا جایی که هدف اصلی یعنی انگیزه تحصیلی و شوق به مدرسه رفتن در کودک گم می شود؛ درحالی که ضروری است قبل از رفتن کودک به مدرسه، زیرساخت ها و آمادگی هایی ایجاد شود که به مراتب مهم تر از انتخاب مدرسه، تجربة معلم و محیط و منطقه مدرسه باشد.

اساس کتاب، مبتنی بر درک دنیای درونی کودک و آموزش مهارت هایی به والدین است تا فاصله روانی و تربیتی که بین این خانه و مدرسه وجود دارد را کوتاه کنند.

این کتاب، روش هایی را به صورت ساده و کاربردی بیان می نماید تا کودک را برای رفتنن به مدرسه بر سر ذوق آورد و به زندگی امیدوار کند.

در این کتاب با توجه به آنچه کودک هفت ساله با آن روبه روست، مواردی برای آشنایی والدین توصیه شده تا بتوانند شرایطی پیش آورند که فرزند با آمادگی این مرحله را شروع کند و با شادابی و نشاط آن را ادامه دهد.

در این مجموعه، آماده سازی کودک برای ورود به مدرسه، در قالب توصیه هایی بسیار ساده و کاربردی بیان شده تا خانواده ها بتوانند با اجرایی کردن این آموزه ها، فرزند خویش را با آمادگی و با انگیزه به مدرسه اعزام کنند.

در این کتاب 67 محور و موضوع اصلی برای هدایت والدین انتخاب شده است. هر موضوع به صورت جداگانه دارای اهداف روانشناختی، توضیح فعالیت و نکات ریز اجرایی مربوط به آن موضوع است.

کتاب مدرسه ای برای زندگی

سال ها در این مورد فکر و آنالیز شده که چه باید کرد تا دانش پژوهان از مدرسه و یادگیری لذت ببرند و با حال و هوای مدرسه زندگی کنند و ایام تحصیل را از بخش های مهم و تأثیرگذار زندگی بدانند و با انگیزه و اشتیاق به مدرسه فرایند تا درنهایت شادی و نشاط تجربه کنند و روزگار را به آرامش و خوشی بگذرانند؟

تردیدی نیست که فضای شاد، بچه های شاداب می سازد و بچه ها شاد، دانش پژوهانی پیروز تر می شوند و دانش پژوهان پیروز، افرادی مستقل و مسئولیت پذیر بار می آیند.

در این کتاب که حاصل سال ها تحقیق، کوشش و تجربه در فضاهای آموزشی است، سعی شده است طرح و نقشه اولیه برای پیاده سازی سیستم نوین آموزشی، با زبانی ساده در اختیار اولیای آموزشی قرار گیرد.

موضوع این کتاب، کوشش برای ارائه طرحی جامع و نو در خصوص ایجاد تحول در سیستم آموزش و پرورش برای حصول به اهداف زیر است:

- مدرسه شاد، بچه ها شاد!

- مدرسه پژوهش محور، دانش آموزانی محقق و اهل اندیشه و فکر!

- مدرسه مسئول، فرزندان مؤثر!

تا مدرسه از محصلین افرادی شاد، مسئولیت پذیر، محقق، صاحب فکر و اندیشه و مؤثر بسازد.

به عبارت دیگر، این کتاب سعی دارد با نگاهی سامان مند، به طرح و ارائه یک روش نوین تربیتی ـ آموزشی بپردازد و آن را به عنوان یک نظام مستقل آموزشی پیشنهاد دهد و متصدیان امر تربیت و آموزش را به مشارکت، اعلام نظر، همدلی، همراهی، همفکری و کوشش دعوت کند.

این کتاب، می کوشد نگاهی ژرف تر به موضوع شادی، مؤثر بودن، مسئولیت پذیر بودن و کارآمد بودن دانش پژوهان بیندازد و پیش نیازهای لازم برای تحقق اهداف و مقاصد آموزش وپرورش را به صورت عملی برشمارد و آن ها را در آیینة یک نظام آموزشی ببیند.

بیشتر مواردی که در این کتاب به عنوان طرح پیشنهادی نظام آموزشی مطرح شده، حاصل سال ها کوشش و تجربه در محیط های مختلف آموزشی است که به دفعات به روش آزمون وخطا در میدان عمل محک خورده و مورد ارزیابی قرار گرفته و بازخوردهای آن سنجیده شده است.

در این کتاب به عوامل متعددی برای بهره مندی از یک مدرسه مطلوب اشاره شده است که نتیجة آن مدرسه ای شاد و دانش پژوهانی پرنشاط خواهد بود.

تردیدی نیست همه راه کارهای پیشنهادی این کتاب را نمی توان به یک باره در مدرسه جاری ساخت. نمی توان نظام قبلی را به کناری نهاد و همة این سیستم را جایگزین کرد.

گام نخست آن است که راه کارهای ارائه شده در مجموعه مدرسه ای برای زندگی، در اندیشه و باور متولیان و متصدیان تربیتی نفوذ کند، با تمام وجود از سوی مدیران و کارگزاران پذیرفته شود و در خصوص ضرورت به کارگیری آن ها اتفاق نظر حاصل شود.

وقتی گام اول برداشته شد، می توان مورد به مورد و به تدریج؛ برخی اصول، روش ها و تکنیک ها را وارد مدرسه نمود و بازخوردها را به تماشا نشست تا رفته رفته موجبات فراگیر شدن آن فراهم آید. در این مدت می توان زمینه اجرا را فراهم آورد، فرهنگ سازی کرد، موارد را به شور عمومی گذاشت و اذهان را آماده کرد تا شرایط مساعد برای به جریان انداختن آن به وجود آید.

مراسم رونمایی مجازی از دو کتاب جدید انتشارات ندای سینا در حوزه آموزش و پرورش 17 شهریور در پیج ایستاگرام این انتشارات به آدرس nedayesina-pub برگزار گردید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 6797

به "نگاهی به دو کتاب در حوزه آموزش و پرورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به دو کتاب در حوزه آموزش و پرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید