نخستین کارگاه رنگرزی سنتی راه اندازی شد

به گزارش دوست بلاگ، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی نخستین کارگاه رنگرزی و ریسندگی سنتی این استان با 326 نوع رنگ در یاسوج اطلاع داد.

نخستین کارگاه رنگرزی سنتی راه اندازی شد

به گزارش ایرنا، مجید صفایی روز یکشنبه 25 خرداد در آیین بهره برداری از این کارگاه رنگرزی گفت: در این کارگاه بدون دخالت عوامل صنعتی و مواد شیمیایی، کار رنگرزی انجام می گردد.

وی اعلام کرد: در کهگیلویه و بویراحمد گیاهان با رنگینه های با ثبات عالی و متوسط فراوان است، روناس، گل بابونه، برگ انگور عسگری، برگ درخت توت، وسمه، گل رنگ، برگ انجیر، پوست انار، بلوط، پوست گردو، سماق، زعفران و جاشیر از گیاهانی هستند که در این استان به وفور یافت می گردد.

صفایی اظهار کرد: با افتتاح این کارگاه برای 15 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این کارگاه فراوریی از سوی دانش آموختگان صنایع دستی و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است.

صفایی ابراز کرد: در این کارگاه پس از آزمایش انواع گیاهان، رنگ های استاندارد فراوری و برای رنگرزی به کار گرفته می گردد.

وی گفت: در این کارگاه فراوریی در کنار رنگرزی به کار ریسندگی و فراوری نخ باکیفیت هم پرداخته می گردد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 35 هزار هنرمند صنایع دستی و فراوری سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستباف، یکی از مناطق فعال در حوزه صنایع دستی است.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی های سنتی و سیاه چادربافی از مهم ترین دست بافته های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5488

به "نخستین کارگاه رنگرزی سنتی راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین کارگاه رنگرزی سنتی راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید