فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های دانش بنیان معین شد

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، اعتبار مالیاتی ابزار جدیدی است که براساس ماده 11 قانون جهش فراوری دانش بنیان از سال 1402 به جعبه ابزارهای سیاستی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه شده است.

فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های دانش بنیان معین شد

این ابزار در دو قالب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند ب ماده 11) و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری (بند ت ماده 11) می تواند به عنوان راه چاره مکمل برای تامین مالی برنامه های معاونت عمل کند. از اینرو ضروری است سازو کار مناسب برای به کارگیری این ابزار به وسیله بخش های مختلف معاونت طراحی و پیاده سازی گردد.

براساس این گزارش، دراین شیوه نامه فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های متقاضی ارائه شده است که بدین توضیح است:

1-زیرمجموعه های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، شامل همه معاونت ها، مراکز و ستادهای توسعه فناوری و ستادهای توسعه مالی دانش بنیان بخشی مکلفند بخش قابل توجهی از سبد برنامه ها و پروژه های موضوعی خود را با استفاده از منابع اعتبار مالیاتی اجرا نمایند و باید نسبت مناسبی بین بودجه جاری آن ها و اعتبار مالیاتی مدیریت شده به وسیله آن ها وجود داشته باشد.

2-دبیرخانه اجرایی برنامه اعتبار مالیاتی برای اجرای فرآیند ارزیابی کارشناسی پروژه های اعتبار مالیاتی ذیل معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان تشکیل و فعالیت می نماید. این دبیرخانه موظف است براساس دستورالعمل اجرایی مصوب شورای راهبردی فناوری ها و تولیدات دانش بنیان مورخ 21 دی ماه 1401 و به وسیله شبکه کارگزاران تخصصی و کارشناسان فنی ذیصلاح پروژه های اعتبار مالیاتی ارائه شده به وسیله شرکت ها را دسته بندی و ارزیابی نموده و گزارش آن را برای تصمیم گیری نهایی به کمیته های اعتبار مالیاتی ذکر شده در بند 3 شیوه نامه حاضر ارائه کند.

3-کمیته های اعتبار مالیاتی با عضویت اعضای اعلام شده در جدول زیر تشکیل می گردد. مبنای این تقسیم بندی سطح آمادگی فناوری 1(TRL) مورد نظر برای خروجی پروژه های تحقیق و توسعه معرفی شده به وسیله شرکت های متقاضی برای استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه خواهد بود.

تبصره 1: تصمیمات کمیته های اعتبار مالیاتی با اکثریت 2 رای از طرف سه عضو معتبر خواهد بود.

4- جلسات کمیته های اعتبار مالیاتی در صورت وجود تقاضا از طرف شرکت ها به صورت هفتگی تشکیل خواهد شد. در بخش اول این جلسات دبیرخانه لیست پروژه های تازه متقاضی استفاده از اعتبار مالیاتی و کارگزار ارزیابی پیشنهادی را برای هریک اعلام می نماید و در صورت تائید، پروژه ها به وسیله دبیرخانه به کارگزاران ارزیابی ارجاع می شوند. در بخش دوم جلسه، پروژه هایی که نتیجه ارزیابی کارشناسی آن ها آماده شده، برای جمع بندی و تصمیم گیری نهایی به اعضای کمیته ارائه خواهد شد.

نتیجه نهایی پروژه ها پس از تصمیم گیری در کمیته به وسیله دبیرخانه به وسیله سامانه اعتبار مالیاتی به شرکت های متقاضی اعلام می گردد.

تبصره 2: اعضای کمیته می توانند برای ارزیابی پروژه ها کارگزار دیگری غیر از کارگزار معرفی شده به وسیله دبیرخانه معرفی نمایند. در صورت ذیصلاح بودن کارگزار معرفی شده و تائید اکثریت اعضای کمیته، پروژه برای ارزیابی به آن کارگزار ارجاع خواهد شد.

5-در صورتی که اعضای کمیته های موضوعی طبق برنامه توافق شده در جلسات هفتگی شرکت ننمایند و اکثریت مورد احتیاج(2 رای) برای تصمیم گیری محقق نگردد. گزارش جلسه و لیست پروژه ها به همراه نظرات معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان به وسیله دبیرخانه به اعضای غایب ارسال خواهد شد. این اعضای باید نظرات خود را حداکثر تا 3 روز کاری پس از دریافت گزارش ارزیابی، برای نهایی سازی نتیجه ارزیابی پروژه ها به دبیرخانه اعلام نمایند. در غیر اینصورت نتیجه ارزیابی اعلام شده به وسیله معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان به عنوان نظر مورد تائید کمیته محسوب شده و معتبر خواهد بود.

6-شیوه نامه جذب و نظارت برکارگزاران به پیشنهاد دبیرخانه برنامه اعتبار مالیاتی در کمیته های موضوعی به تصویب رسیده و کارگزاران تخصصی همکار برنامه اعتبار مالیاتی به تایید کمیته های موضوعی خواهد رسید.

7-کمیته های اعتبار مالیاتی، اندازه اعتبار مصوب در مورد پروژه های تعریف شده به وسیله بخش های مختلف معاونت نظیر ستادهای توسعه فناوری و ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان را ماهیانه به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گزارش می نمایند.

8-دبیرخانه محتوای ترویجی مناسب را برای معرفی برنامه اعتبار مالیاتی تهیه و پس از تائید کمیته های اعتبار مالیاتی منتشر نموده و بعلاوه در اختیار بخش های مختلف زیرمجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان قرار می دهد. دبیرخانه مشاوره و آموزش های لازم را به بخش های معاونت و شرکت ها و سازمان های متقاضی معرفی شده به وسیله آن ها ارائه می نماید.

9-با توجه به آن که تخصیص اعتبار مالیاتی منوط به ارزیابی و تائید کمیته های سه گانه اعتبار مالیاتی است، بخش های مختلف معاونت به عنوان مبادی معرفی، موظفند ضوابط و شرایط برخورداری از اعتبار مالیاتی را براساس آئین نامه و دستورالعمل اجرایی مصوب و مستندات منتشر شده به وسیله کمیته ها به متقاضیان اطلاع رسانی نموده و از هرگونه وعده قطعی قبل از تائید پروژه ها به وسیله کمیته اعتبار مالیاتی اجتناب نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 18197

به "فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های دانش بنیان معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های دانش بنیان معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید