در کنفرانس علوم شناختی و رسانه چه گذشت؟ از تشریح پیشینه علوم شناختی تا چگونگی ارتباط میان علوم شناختی و رسانه

به گزارش دوست بلاگ، نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه صبح امروز با حضور مسوولان و کارشناسان این حوزه و با آنالیز محورهای مهم این مبحث برگزار گشت.

در کنفرانس علوم شناختی و رسانه چه گذشت؟ از تشریح پیشینه علوم شناختی تا چگونگی ارتباط میان علوم شناختی و رسانه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه از صبح امروز پنج شنبه اول اسفند ماه 98 با حضور مسوولان و کارشناسان حوزه علوم شناختی و رسانه در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران از سوی خبرنگاران برگزار گردید.

در ابتدای این کنفرانس، پیغام تیرانداز مدیرعامل خبرنگاران به سخنرانی پرداخت.

تیرانداز: رسانه در چه حوزه هایی می تواند از علوم شناختی بهره بگیرد؟ / تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

پیغام تیرانداز مدیرعامل خبرنگاران در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم گیری هستیم، روزانه ممکن است ده ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی بگیریم که به تناسب صندلی و مسوولیتی که داریم اثرات خرد و کلانی به همراه داشته باشد.

وی اضافه نمود: هر اندازه که این تصمیمات دقیق تر و صحیح تر باشد، جهت روبه جلوی حرکتی ما هوشمندانه تر پیموده خواهد شد. برعکس این موضوع هم کاملا احتمال دارد، بارها دیده ایم که تصمیم های غلط چه خسارت ها و زیان هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.

مدیرعامل خبرنگاران، گفت: در ریشه یابی بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در سطح با آن مواجهیم، به تصمیمات غلط فردی یا سازمانی می رسیم. بنابراین باور داریم جامعه ای به پیشرفت می رسد که اعضاء آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ نمایند.

تیرانداز اضافه نمود: سوال اینجاست که یک رسانه چطور می تواند به ارتقاء سطح تصمیم گیری و کیفیت بخشیدن به آن یاری کند؟

تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

وی ادامه داد: مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه ها می شنوند و می بینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم می خورد اما در فرایند تصمیم گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارنمودهای ذهن و مغز انسان مرتبط است. تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم گیری است در ذهن و مغز انسان صورت می گیرد و رسانه ها کوشش می نمایند مطابق اهدافی که دارند در این فرایند دخالت نمایند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارنمودهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مدیرعامل خبرنگاران گفت: در رسانه های غیر اسلامی، ایجاد یا تغییر باورها و ذهنیت ها، در جهت تحقق اهداف سرمایه داری صورت می گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای این رسانه ها مهم نیست. اما رسانه های ما که پایبند به ارزش های دینی و انقلابی هستند باید مانند یک دانشگاه عمل نمایند. ما مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب می دانیم و طبیعی است که رشد مخاطب نسبت مستقیم با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهن ها دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست گفت: رسانه اسلامی مخاطب را مسلوب الاختیار نمی خواهد بلکه کوشش می نماید با رشد دادن تعقل و تفکر، جهت تصمیم گیری خردورزانه را برای مخاطبانش هموار کند و از این طریق به پیشرفت جامعه یاری نماید.

تیرانداز ادامه داد: مقوله تفکر مثل ورزش برای مغز است، گویی اینکه با فکر کردن مغز انسان بزرگتر می گردد و قابلیت های بیشتری پیدا می نماید. بنابراین مسائل سخت و پیچیده راحت تر توسط انسان های متفکر حل می گردد.

وی در ادامه به ارتباط میان علوم شناختی و رسانه اشاره نموده و گفت: علوم شناختی اینجاست که باید به یاری رسانه بیاید، علوم شناختی کارنمودهای مغز را توضیح می دهد و به فعالان عرصه رسانه یاری می نماید تا با شناخت ذهن مخاطبان، اثرگذاری بیشتری داشته باشند. بنابراین مخاطب شناسی یکی از مهمترین مسائلی است که با یاری علوم شناختی در رسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

علوم شناختی چگونه بر پیروزیت رسانه تاثیر می گذارد

وی گفت: در کنار اثرگذاری و مخاطب شناسی، موضوع اثرسنجی نیز از مواردی است که با یاری علوم شناختی قابل تحقق است.

مدیرعامل خبرنگاران گفت: باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، می تواند جهت پیشرفت و توسعه کشور را هموار نماید و به آن تسریع بخشد. اگر بخواهیم فرهنگ، اقتصاد، سیاست و مناسبات اجتماعی متعالی تری داشته باشیم، باید ما رسانه ها حرفه ای تر عمل کنیم و خود را مجهز به علوم، دانش ها و مهارتهای جدید و کاربردی کنیم.

تیرانداز در سرانجام به اهداف این کنفرانس اشاره نمود و اضافه نمود: کنفرانس علوم شناختی و رسانه برای توجه دادن به اداره علمی رسانه هاست و ان شاء الله با شناخت اساتید و اندیشمندان این حوزه که در این کنفرانس گرد هم آمدند، بزودی دستاوردهای عملیاتی آن را در رسانه های داخلی خواهیم دید.

استفاده از پتانسیل مغزی به وسیله علوم شناختی

در ادامه این کنفرانس، باقر ساروخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بحث نگرشی درباره مغز بسیار زیاد است چراکه دیدگاه های زیادی وجود دارد ما تمام دارایی خود را کنار گذاشته و هیچ اطلاعاتی را وارد مغز نکنیم مگر اینکه قبل از آن به وارسی آن بپردازیم، نباید دچار هیجان شویم.

ساروخانی اضافه نمود: رسانه چطور می تواند وارد مغز انسان گردد و تاثیر گذار باشد این موضوع از کارکرد های علوم شناختی محسوب می گردد تحلیل ذهن یک تحلیل عام است

توصیه به رسانه دارم که قبل از ورود به رشته علوم شناختی باید اعتماد و برد بالایی داشته باشد البته صلاحیت هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر رسانه پیش شرط ها را انجام داد و پیغام ها را انتقال داد باید انسان ها پیغام ها را از زبانشان جاری گردد و اطلاعات را بفهمند ما می خواهیم افراد پیغام ما را علاوه بر اینکه درک می نماید به عنوان رسول ما باشد و باید انواع پتانسیل های خود را استفاده کند.

تشریح پیشینه دانش علوم شناختی در ایران و جهان

همچنین در بخش بعدی این کنفرانس، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی به سخنرانی پرداخت.

لاریجانی به صندلی مهم علوم شناختی در علم مدرن امروز و سابقه 2 دهه آن در ایران اشاره و صندلی پژوهشگاه دانش های بنیادی در تاسیس این رشته در کشور، تربیت نسل اول دکتری علوم شناختی و تحقیقات مهم در این زمینه که در مجلات معروف چاپ شده و نیز سابقه مبانی فلسفی این علم و چالش های آن سخنرانی کرد.

وی همچنین به پیغام تیرانداز، مدیرعامل خبرنگاران برای اداره یک رسانه پیروز و گام گذاشتن در جهت کاربرد علوم شناختی در رسانه تبریک گفت.

کشور برای پیشرفت به توسعه علوم شناختی نیاز دارد

سخنران بعدی این کنفرانس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.

ستاری در این کنفرانس گفت: علوم شناختی از حوزه های مهمی است که ما چند سالی است در معاونت علمی بر روی آن کار می کنیم، از حدود 6 سال پیش به دنبال اکوسیستم یا زیست بوم بوده ایم تا آن را پیاده کنیم.

وی ادامه داد: توسعه علوم شناختی نیاز به یک فرهنگ دارد ما در معاونت علمی بستر علوم شناختی هستیم البته در بعضی از حوزه های علوم بی نظیر هستیم مثل بیو تکنولوژی اما علوم شناختی هم جزو علومی است که می تواند یک تحول اساسی در کشور ایجاد کند و اگر رسانه ها بخواهند رویکرد علمی داشته باشند باید روش های فعالیت رسانه ها تغییر کند در توسعه هوش مصنوعی شرکت های خوبی در کشور داریم که در ابعاد مختلف وجود دارند اما رسانه ها هم می توانند در این حوزه ورود پیدا نمایند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آمادگی برای مرحله عملیاتی در حوزه علوم شناختی وجود دارد بهتر است در قالب استارت آپ به علوم شناختی پرداخته گردد چرا که جزء حوزه هایی است که ما به صورت جدی به آن نیاز دارد اگر از این نوآورها در رسانه ها استفاده نگردد آسیب خواهیم دید زیرا الان رسانه نیاز به نوآوری جدید دارد.

رسانه ها وظیفه سیاستگذاری علوم شناختی در کشور را دارند

در سرانجام بخش صبح این کنفرانس حمید رضا اعتماد پور عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد و گفت: علوم شناختی تصویر دقیق تری از علم را عنوان می نماید از طرفی باید بگویم علوم مختلف با یکدیگر تلفیق شده و علوم شناختی ایجاد می گردد که در این رابطه نقش رسانه در افزایش سرانه مغز برتر و سرمایه شناختی کشور امروز برای پرچم داری علمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی اضافه نمود: اهمیت علوم شناختی امروز در همه ابعاد زندگی شناخته شد چراکه سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه مالی است در واقع سرانه مغز برتر این است که بتواند درست عمل کند البته مفهوم دیگر سرمایه شناختی است که از یک جامعه شناس فرانسوی گرفته شده است که در قالب سرمایه های مادی، مالی، فرهنگی، نمادین و سمبولیک از آن یاد شده است.

پور اعتماد توضیح داد: علوم شناختی عبارت از دانشی که انسان را برای زندگی آماده می نماید که به این مفهوم به درستی استفاده نمی کنیم و به صورت مقطعی است.

برگزاری پنل های تخصصی برای آنالیز محورهای مربوط به علوم شناختی

در بخش بعدازظهر این کنفرانس که تا ساعت 18 ادامه یافت، محورهایی مانند روش های تحقیق در علوم شناختی و رسانه،فلسفه ذهن و رسانه، انسان شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه، علوم اعصاب و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، علوم تصمیم و رسانه،روان شناسی شناختی و رسانه،جامعه شناسی شناختی و رسانه، اقتصاد رفتاری و رسانه، بازاریابی عصبی و رسانه، سیاستگذاری عمومی و رسانه، تربیت فردی و رسانه در پنل های تخصصی با حضور کارشناسان علم و فناوری مورد آنالیز نهاده شد.

تقدیر از برگزیدگان

همچنین در مراسم اختتامیه از برگزیدگان این کنفرانس که مقالاتی را ارائه داده بودند، تقدیر شد.

حدود 100 مقاله به این کنفرانس ارسال شده بود که 52 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه شد.

حمیدرضا کرکه آبادی و ستایش حق وردی به صورت مشترک نفر اول، مژگان حسنی نفر دوم و

مریم خالقی پور به عنوان نفر سوم مورد تقدیر نهاده شدند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3447

به "در کنفرانس علوم شناختی و رسانه چه گذشت؟ از تشریح پیشینه علوم شناختی تا چگونگی ارتباط میان علوم شناختی و رسانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کنفرانس علوم شناختی و رسانه چه گذشت؟ از تشریح پیشینه علوم شناختی تا چگونگی ارتباط میان علوم شناختی و رسانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید