خبرنگاران پاکستان چگونه به جنگ ملخ ها می رود؟

به گزارش دوست بلاگ، اسلام آباد - خبرنگاران - این روزها در کنار پدیده همه گیر ویروس کرونا در پاکستان، هجوم میلیون ها ملخ صحرایی به این کشور به بحث داغ تبدیل شده است، موضوعی که ضمن تشدید نگرانی ها نسبت به چالش امنیتی غذایی باعث شده تا مسئولان پاکستانی خود را برای مقابله با موج جدید آفت ملخ ها تا روزهای آینده آماده نمایند.

خبرنگاران پاکستان چگونه به جنگ ملخ ها می رود؟

گزارش روزهای اخیر رسانه های پاکستانی حاکی از هجوم بی سابقه ملخ ها به مزارع کشاورزی در مناطق مختلف ایالت بلوچستان در جنوب غرب و ایالت سِند در جنوب این کشور است و به تعبیر آنان ملخ ها، آسایش کشاورزان و مسئولان را سلب نموده است.

براساس تازه ترین آماری که شبکه های خبری پاکستان در روز شنبه منعکس کردند، زمین های کشاورزی از جمله پنبه، مزارع صیفی جات و مرکبات شامل انبه، سیب و گیلاس متحمل خسارت جدی ناشی از حمله ملخ صحرایی شده و بیم آن می رود که ملخ ها به سایر مناطق از زمین های کشاورزی فراتر از مناطق جنوب و جنوب غربی پیشروی نمایند.

کارشناسان پاکستانی با ابراز نگرانی جدی از پدیده هجوم ملخ ها به ویژه افزایش بی سابقه تعداد آنان و فضایی که برای فراوری مثل ملخ در مناطق این کشور به وجود آمده، می گویند: در صورت عدم اقدامات موثر برای از بین بردن ملخ ها، چالش امنیت غذایی نیز به سایر مسائل که این روزها پاکستان ناشی از شیوع خطرناک ویروس کرونا با آن روبرو است، اضافه خواهد شد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی کرد: هجوم ملخ صحرایی به زمین های کشاورزی پاکستان در فصل تابستان 460 میلیارد روپیه و در فصل زمستان 350 میلیارد روپیه خسارت وارد می نماید.

به گفته شبلی فراز وزیر اطلاع رسانی پاکستان، ناوگان هواپیماهای برای پاشیدن مواد سمی و آفت کش تا هفته های آینده تقویت می گردد و دولت این کشو تصمیم به خرید چند فروند هواپیمای دیگر گرفته است.

وی اضافه کرد: پاکستان با شرایط بدی روبرو است و خود را برای مقابله با هجوم ملخ ها از سمت آفریقا و ایران تا روزهای آینده آماده می نماید.

سید فخر امام وزیر امنیت غذایی پاکستان یکی از دلایل تشدید هجوم ملخ صحرایی و افزایش تعداد آنان را کاهش دما در ایالت بلوچستان طی ماه های اخیر دانست که زمینه فراوری مثل را برای ملخ ها فراهم کرد و باعث شد تا خروج ملخ ها از این مناطق برعکس سال های گذشته، با تاخیر همراه گردد.

ارتش وارد صحنه شد

این روزها تقریباً زمین های کشاورزی در 61 شهرستان پاکستان به شدت با آفت ملخ صحرایی روبرو است و به گفته منابع خبری، خسارت جبران نشدنی به کشاورزان وارد شده است.

شدت چالش ملخ صحرایی در پاکستان باعث شده تا سازمان مدیریت بحران ملی (NDMA) این کشور از ارتش برای مقابله با این آفت درخواست یاری کند.

علاوه بر 1200 تیم کارشناسی و فنی نیز این روزها به مناطقی که با هجوم ملخ ها روبرو هستند، اعزام شده و فرآیند مقابله با این آفت و آموزش مزرعه داران را شروع نموده اند.

کامران خان مجری نام آشنای برنامه سیاسی شبکه جهان نیوز پاکستان گفت: پدیده هجوم ملخ ها آنقدر نگران نماینده است که هند به رغم تنش های دوجانبه با پاکستان، پیشنهاد همکاری دو کشوربرای غلبه بر این بحران را مطرح نموده است زیرا بعد از سال 1993، این بزرگترین هجوم ملخ صحرایی در منطقه جنوب آسیا به شمار می رود.

10 هواپیمای سمپاشی برای جنگ با ملخ ها

رئیس سازمان مدیریت بحران ملی پاکستان که از موج جدید حمله ملخ ها تا هفته آینده از مرزهای جنوب غرب این کشور خبر می دهد، گفت: پاکستان آماده مقابله با هجوم ملخ ها که انتطار می رود از ایران، عمان و حتی آفریقا به سمت پاکستان هجوم آورند، است.

سپهبد محمد افضل گفت: 10 هواپیمای سمپاشی ملخ ها به مناطق ایالت بلوچستان و سِند اعزام شده و همزمان از ظرفیت های نیروی هوایی نیز برای آفت زدایی و سم پاشی استفاده خواهد شد.

در عین حال اتحادیه کشاورزان پاکستان هشدار داد که هرگونه تاخیر در اجرای طرح مقابله با ملخ صحرایی، پیامدهای ناگواری از جمله از بین رفتن محصولات کشاورزی به دنبال خواهد داشت و حتی در صورت عدم کنترل این شرایط محصول برنج و پنبه پاکستان تا هفته های آینده نیز از خطر حمله ملخ ها در امان نخواهد ماند.

گزارش فائو حاکی است: 38 درصد از مناطق پاکستان شامل ایالت بلوچستان، سِند و پنجاب به محل فراوری مثل ملخ صحرایی تبدیل شده و در صورت عدم کنترل، خطرهای بیشتری را به دنبال خواهد داشت و هجوم ملخ ها به سایر مناطق پاکستان گسترش پیدا می نماید.

این نهاد بین المللی اواسط اردیبهشت ماه سال جاری هشدار داد: پاکستان در معرض موج دوم حمله ملخ های صحرایی قرار گرفته است و اگر این کشور اقدامات موثر برای کنترل آن انجام ندهد متحمل ضرر مالی 3. 7 میلیارد دلاری خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5266

به "خبرنگاران پاکستان چگونه به جنگ ملخ ها می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پاکستان چگونه به جنگ ملخ ها می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید