حکایت روزی که دیوار برلین فرو ریخت

به گزارش دوست بلاگ، درست در نهم نوامبر سال 1989 وقتی که هلموت کهل، صدراعظم وقت آلمان، سرگرم دیداری حساس از لهستان بود رویدادی بزرگ او را به برلین کشاند.

حکایت روزی که دیوار برلین فرو ریخت

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، هورست تلچیک، نویسنده مهمان دویچه وله و مشاور وقت کهل، ماجرای آن روز را روایت می کند.

نهم نوامبر سال 1989 روزی است که دو رویداد تاریخی مهم به هم گره خوردند. ظهر آن روز هلموت کهل، صدراعظم وقت آلمان به همراه هیأتی بزرگ در آغاز دیداری پنج روزه وارد ورشو، پایتخت لهستان شد؛ کشوری که به عنوان اولین عضو پیمان ورشو انتخابات آزاد را برقرار کرد.

با پیروزی جنبش و حزب همبستگی در این انتخابات تادئوش مازویتسکی که از بانیان مذاکرات رهبران کمونیست و اپوزیسیون لهستان بود به نخست وزیری رسید.

این پیروزی برخلاف سال 1968 به دخالت نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیانجامید. میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی به قولش عمل کرد و همانطور که پیش تر گفته بود، شوروی را از دخالت در امور داخلی لهستان برحذر داشت.

گورباچف به وعده اش به مجارستان هم عمل کرد و راه را برای برپایی سیستمی چندحزبی در این کشور در سال 1989، انتخابات آزاد و باز شدن مرزها در چهار مرحله هموار ساخت؛ اقداماتی که بستری مناسب پدید آورد تا ده ها هزار تن از اهالی آلمان شرقی از راه اتریش وارد آلمان غربی آن زمان شوند.

همین تجربه ها در لهستان و مجارستان به هلموت کهل اطمینان بخشید که شوروی دیگر راه را بر اصلاحات داخلی آلمان شرقی یا DDR (جمهوری دموکراتیک آلمان) سد نمی کند.

او راهی ورشو شده بود تا نخستین دولت دموکراتیک این کشور در چارچوب پیمان ورشو را گرامی شمرده و مناسبات آلمان و لهستان را وارد عرصه ای جدید کند.

بعد از ظهر همان روز میان کهل و مازویتسکی و همچنین لخ والسا، رهبر جنبش همبستگی لهستان گفت وگوهایی صورت گرفت. لخ والسا در آن دیدار فرار شمار زیادی از شهروندان آلمان شرقی به آلمان غربی و تظاهرات گسترش یابنده در آلمان شرقی را آغازگر روند وحدت مجدد آلمان نامید.

چند ساعت نگذشته بود که پیش بینی لخ والسا به واقعیت در آمد. گونتر شابوفسکی، عضو کمیته مرکزی حزب حاکم وقت در آلمان شرقی در یک کنفرانس خبری در برلین سندی را ارائه کرد که بر مبنای آن مرزهای آلمان شرقی برای ساکنان این کشور به طور موقت باز می شد. او گفت: شهروندان جمهوری دموکراتیک آلمان می توانند آزادانه به کشورهای غربی سفر کنند.

برای هلموت کهل دیگر روشن شده بود که باید دیدار خود از لهستان را قطع کرده و هر چه سریع تر به برلین برود.

اما در آن زمان امکان پرواز مستقیم از ورشو به برلین با هواپیمای ارتش آلمان وجود نداشت. صدراعظم آلمان از سفارت آمریکا در بن کمک گرفت و انتها توانست بعد از ظهر دهم نوامبر با کمک یک هواپیمای آمریکایی در هامبورگ خود را به موقع از ورشو به برلین برساند.

کهل پس از پیاده شدن در فرودگاه تمپل هوف با هیأت همراه مستقیما وارد شهرداری شونه برگر شد. در آن جا هزاران نفر از اهالی برلین جمع شده و برایش سوت کشیدند. اما کهل آرامش خود را حفظ کرد.

برعکس، ویلی برانت، صدراعظم پیشین آلمان که در محل حضور داشت با استقبال گرم هوادارانش روبرو شد.

هورست تلچیک، مشاور وقت کهل و راوی این ماجرا می نویسد، حین سخنرانی ویلی برانت ناگهان تلفنی از سوی سفیر وقت شوروی به او می شود و سفیر به او می گوید: به صدراعظم پیش از سخنرانی اش پیام فوری میخائیل گورباچف را برسان. او باید هر کاری می تواند بکند تا هرج و مرج ایجاد نشود. صدراعظم باید با رفتارش تأثیری آرام کننده بر مردم بگذارد.

تلچیک می نویسد: من باید خود را در بالکن کوچک شهرداری از میان جمعیت به کهل می رساندم تا این پیام را منتقل کنم.

کهل سپس از شرکت کنندگان در این گردهمایی خواست، رفتاری سنجیده داشته باشند. او گفت، باید این راه را حساب شده و قدم به قدم برای پیدا کردن آینده ای مشترک طی کرد.

  • فریادهای تحسین

اما این روز هیجان برانگیز برای هلموت کهل انتهای خوش به همراه داشت. به نوشته تلچیک، در کلیسایی در برلین گردهمایی دومی برگزار شد که برلینی دیگر در آن گرد هم آمده و حاضران از سخنان صدراعظم به شدت استقبال کردند.

بعد از این گردهمایی دوم بود که کهل از راننده خود خواست، از اسکورت پلیس برلین جدا شده و به سوی ایستگاه بازرسی چارلی برود.

هورست تلچیک می نویسد: چند صد متر پیش از ایستگاه بازرسی پیاده شدیم و با هم پیاده رفتیم. تمامی راه پر از جمعیت بود. به محض این که متوجه هلموت کهل شدند، او را احاطه کردند. جمعیت هم می خندید و هم گریه می کرد و فریاد می زد: هلموت، هلموت.

کهل موقع برگشت به خودرو در کلماتی عمیقا تأثیرگذارنده با اهالی برلین شرقی ابراز همدردی کرده و خطاب به آن ها گفت: اینجاست که انسان می فهمد، مردم واقعا چگونه فکر می کنند.

با این حال صدراعظم می دانست که نباید تصمیم های عجولانه بگیرد. خطر بسیار بزرگ بود و نباید با تصمیم های شتاب زده پیامی غلط ارسال می شد. شرق و غرب به دقت ناظر بودند تا ببینند، آیا آلمانی ها از تاریخ خود درس گرفته اند؟

با این همه هلموت کهل هیچ تردیدی نداشت که اکنون تاریخ جهان نوشته می شود. معلوم نبود وحدت دو آلمان چه زمانی به فرجام می رسد، اما آنچه روشن بود این بود که اکنون گردونه تاریخ سریع تر می چرخد.

  • گورباچف: حالا همه چیز سریع تر پیش می رود

11 نوامبر بین هلموت کهل و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست وقت شوروی گفت وگویی تلفنی انجام شد. گورباچف گفت، از این پس تغییرات در شرق اروپا بسیار سریع تر از آن صورت می گیرد که هر دو در دیدارشان در ژوئن سال 1989 در بن پیش بینی کرده بودند.

به عقیده گورباچف، هر کشوری باید در آن زمان سرعت خاص خود را در این جهت دارا می بود و جمهوری دموکراتیک آلمان برای برنامه ای جامع و تغییر ساخت در جهت آزادی و دموکراسی به زمان نیاز داشت.

گورباچف باور داشت، همه طرف ها باید اینک احساس مسئولیت کنند و تدبیر به خرج دهند، چرا که موضوع بر سر تغییراتی تاریخی در جهت روابط و جهانی جدید بود.

بعد از آن کهل در مجلس طرحی ده ماده ای ارائه داد تا وحدت را مرحله به مرحله به پیش ببرد؛ طرحی که باید با همکاری آلمان شرقی، چهار قدرت پیروز جنگ جهانی دوم و شرکای اروپایی پیش می رفت. این طرح زمان بندی نشده بود تا شرکا در شرق و غرب خود را تحت فشار حس نکنند.

راوی می نویسد: در درون خود ما محاسبه کرده بودیم که این روند بین پنج تا 10 سال طول خواهد کشید.

روند وحدت دوباره آلمان از روز باز شدن دیوار برلین تا وحدت دو کشور 329 روز به طول انجامید. این روند کاملا مسالمت آمیز بود و هیچ گلوله ای در آن شلیک نشد.

هورست تلچیک، راوی این ماجرا از سال 1972 مشاور هلموت کهل بود. او در سال 1983 قائم مقام مدیر دفتر صدراعظم آلمان و در سال های 1989 تا 1990 کننده ویژه مذاکرات با لهستان بود. او علاوه بر این در تمامی مذاکرات داخلی و خارجی آلمان که انتها در سوم اکتبر سال 1990 به وحدت مجدد آلمان انجامید حضور داشت. تلچیک همچنین بین سال های 1999 تا 2008 کنفرانس امنیتی مونیخ را سرپرستی کرد.

  • درب ضد سرقت

    درب ضد سرقت و ضد حریق | برای اینکه امنیت خاطر بیشتری داشته باشید از درب های امنیتی ضد سرقت و ضد حریق استفاده کنید.

  • تور مالزی

    تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1029

به "حکایت روزی که دیوار برلین فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت روزی که دیوار برلین فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید