جنگ قدرت بین جهانگیری و واعظی در دولت؛ گزینه کدامیک به وزارت صمت می رسد؟

به گزارش دوست بلاگ، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت باید تا 22 مرداد به مجلس معرفی گردد و درباره همین موضوع رقابتی بین اسحاق جهانگیری و محمود واعظی در پاستور ایجاد شده است.

جنگ قدرت بین جهانگیری و واعظی در دولت؛ گزینه کدامیک به وزارت صمت می رسد؟

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، 22 اردیبهشت ماه امسال بود که رضا رحمانی توسط حسن روحانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت برکنار شد.

برکناری او با حاشیه های زیادی همراه بود. رضا رحمانی که از افراد نزدیک به حزب اعتدال و توسعه به دبیرکلی نوبخت، معاون رئیس جمهور و محمود واعظی بود با یک تلفن از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور از وزارت برکنار شد.

او نامه ای همراه با گلایه و طعنه به روحانی نوشت. رحمانی دلیل اصلی برکناری اش توسط رئیس جمهور نوشته بود: جناب آقای واعظی با این جانب تماس [گرفتند] و تهدید کردند در صورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد.

ماجرای دخالت و حدود اختیارات بی حد و مرز واعظی در عزل و نصب وزرا و کابینه دولت مورد انتقاد بسیاری از اعضای هیئت دولت و در رأس آنها اسحاق جهانگیری قرار گرفته است.

رحمانی درباره برکناری اش به صراحت نوشته بود: به استحضار می رساند این جانب حجت شرعی برای استعفا نمی بینم و کماکان مثل 19 ماه و سالیان گذشته، با تمام توان آماده خدمتگزاری بوده و به ویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گران بهایی که اندوخته ام، کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانه روزی به مردم عزیزمان هستم.

جهانگیری در سال 97 گفته بود که در دولت اختیار تغییر منشی خود را ندارد. البته بعدها محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم به دلیل عدم اطلاع واعظی از سفر بشار اسد به تهران از مقام خود استعفا داده بود که با پادرمیانی بعضی از بزرگان نظام این استعفا منتفی شد.

حالا بعد از سه ماه از زمان برکناری وزیر صمت دوباره اختلاف در دولت بر سر مشخص وزیر صنعت، معدن و تجارت بالا گرفته است. مجلس از دولت می خواهد تا وزیر را معرفی کند، اما پاستور خواهان مشخص تکلیف تشکیل وزارت بازرگانی است تا دو وزیر به مجلس معرفی کند یعنی یکی وزارت صنعت و معدن و دیگری وزارت بازرگانی.

اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس هیئت وزیران و معاون اول رئیس جمهور خواهان معرفی رزم حسینی، استاندار فعلی خراسان رضوی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس است و گزینه اصلی و مورد حمایت محمود واعظی برای این وزارتخانه هم مدرس خیابانی، سرپرست فعلی وزارتخانه است.

رزم حسینی از دوستان نزدیک و همشهری کرمانی اسحاق جهانگیری است و همیشه مورد حمایت معاون اول رئیس جمهور بوده است.

به نظر می رسد دوباره جنگ قدرتی در دولت شکل گرفته است و در یک سوی آن محمود واعظی به عنوان مرد در سایه و قدرتمند دولت و از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و دیگری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. باید منتظر ماند تا 22 مرداد که کدام گزینه برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی می شوند.

مجلس هم در اقدامی قاطع بیان کرد که مخالف تشکیل وزارت بازرگانی است و باید دولت نهایت تا 22 مرداد وزیر پیشنهادی صمت را معرفی کند. قالیباف هم در تذکری این موضوع را به دولت گوشزد کرد.

4082/پ

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 6935

به "جنگ قدرت بین جهانگیری و واعظی در دولت؛ گزینه کدامیک به وزارت صمت می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ قدرت بین جهانگیری و واعظی در دولت؛ گزینه کدامیک به وزارت صمت می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید