بادبزن منحصر به فرد بافقی ها

به گزارش دوست بلاگ، ناصر بابایی ندوشن ـ کارشناس مسؤول ثبت آثار تاریخی و طبیعی استان یزد ـ درباره این اثر ناملموس به ایسنا گفت: بادبزن در خیلی از نقاط کشور فراوری می گردد و تار و پود آن از نخل خرماست. مردم بافق یزد هم، که یکی از مراکز فراوری خرما است و نخلستان دارد، در ساختن بادبزن تبحر خاصی دارند و بادبزن اسمی یکی از مهم ترین صنایع دستی این منطقه به شمار می آید که با خلاقیت و کمی تفاوت از بادبزن های دیگر بافته می گردد.

بادبزن منحصر به فرد بافقی ها

او درباره دلیل نام گذاری این بادبزن شرح داد: در بافق هر بادبزنی که ساخته می شود، نام صاحب آن یا هر نام دیگری به دلخواه روی بادبزن بافته می شود، از این رو به آن بادبزن نامی گفته می شود. در گذشته نیز تاجرهای بافق به عنوان نمادی از شهر خود و مشخصه کالاهای خود، بادبزن نامی را روی بارهای خود قرار می دادند، که هر یک به نام تاجری از شهر بافق بافته شده بود.

کارشناس مسؤول ثبت آثار تاریخی و طبیعی استان یزد بعلاوه به قدمت بادبزن نامی در یزد اشاره نمود و اضافه کرد: می توانیم سابقه بافت بادبزن نامی را با حصیربافی پیوند دهیم که به قرن های قبل مربوط می شود، حتی با توجه به اسناد شفاهی و کتبی، قدمت آن ها به پیش از اسلام بازمی شود. در متون و عکس های تاریخی نیز تصاویری از بادبزن دیده می شود.

شهر بافق به دلیل وجود نخلستان های فراوان و هنرمندان ماهر در حوزه حصیربافی در سال 1400 به عنوان شهر ملی دست بافته های حصیری ثبت شده است و حصیربافی این شهر در اوایل دهه 90 در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید. بعلاوه بادبزن، جارو، حصیر، پادری، طناب بافی و مَنال از جمله محصولات این هنر سنتی است که از نخل خرما بافته می شوند.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 18522

به "بادبزن منحصر به فرد بافقی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادبزن منحصر به فرد بافقی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید