اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست

به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست.

اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست

دکتر عباس خیرآبادی، در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره هشت شاعر بزرگ درگذشته معاصر خراسانی که در مؤسسه همدم با حضور جمعی از شاعران استان و همچنین محمدرضا شفیعی کدکنی، برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم شعر ایران را در 100ساله اخیر موشکافی کنیم و نگاهی به آن بیندازیم باید گفت که در طی این سال ها هفت رشته و راه وجود دارد و رهروان و افرادی که در این مسیرها هستند و هر یک به سبک گوناگونی شعر گفته اند، کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی، اضافه کرد: یکی از این هفت رشته و سبکی که هنوز هم وجود دارد و ممکن است که همچنان ماندگار شود، سبک شعری سنتی کلاسیک است، شاعر امروز با همان شیوه ای شعر می سراید که هزار سال گذشته نیز با همان زبان و شیوه شعر سروده می شد و شعر او هیچ تفاوتی با شعر کهن ندارد؛ به جز در سست بودن آن. زیرا بسیار ضعیف تر از آنچه که در گذشته وجود داشته، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع شاعر ممکن است به سبک و سیاق ناصرخسرو شعر بگوید؛ اما بسیار ضعیف تر. این شیوه و افرادی که در این دسته قرار دارند با وجود این که در ذهن مردم هیچ جایگاهی ندارند، اما در بین مردم معروفیت دارند. البته که معروفیت آنها به دلیل شعر و اثر آنان نیست؛ بلکه ادبی بودن این دسته از افراد است که موجب معروفیت آنها شده است.

خیرآبادی اضافه کرد: به عنوان مثال می توان به مرحوم فروزان فر اشاره کرد که او انسانی بسیار سنت گرا بود و سخن گفتنش هم به نوعی شبیه به بیهقی بود؛ اما با وجود این که او بزرگترین ادیب روزگار بود، شعرش، شعر کهن بود و هیچ جایگاهی نداشت. همواره این گروه را تعدادی نام آور و تعداد زیادی نیز غیرنام آور تشکیل می دهند.

این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به گروه دومی که در قالب سنتی شعر می سرایند نیز اظهار کرد: این گروه با وجود این که شعرهایشان در قالب سنتی است، اما محتوای نیمه مدرنی دارند و هنگامی که شعرشان به چشم می خورد، به راحتی می توان تشخیص داد که شعرشان سخن امروز است. در این میان می توان از شاعرانی چون شهریار، عماد خراسانی و استاد کمال یاد کرد که در این گروه قرار می گیرند.

علی باقرزاده توانست قطعه را در عصر ما زنده کند

وی اظهار کرد: هنگامی که نامی از استاد قهرمان به میان می آید، نمی شود بزرگمردی ایشان در ذهن تجسم نشود، او از سبک هندی تبیعت می کرد و سخنش نیز زیبا بود و بر دل می نشست. در خصوص علی باقرزاده هم باید گفت که با توجه به این که در جلسات متعددی در کنار او بودم، انسان بسیار بزرگی بود و توانست قطعه را در عصر ما زنده کند.

خیرآبادی شرح داد: در خصوص غلامرضا شکوهی هم باید به این امر اشاره داشت که او نیز انسان بسیار مبارز و نیکویی بود و اگر بخواهم از ایشان یاد کنم، باید بگویم که او مردی بود بسیار خوب، بزرگ و انسانی مدرن که از سبک شعری سنتی مدرن نیز استفاده می کرد و تعبیرات تازه تری نیز داشت. همچنین صاحبکار را اگر کسی یک بار دیده باشد محال است بزرگمردی، تواضع و زیبایی شعری او را فراموش کند و در پایان نیز اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست.

در پایان این برنامه نیز از خانواده های این هشت شاعر معاصر خراسانی از جمله عماد خراسانی، مهدی اخوان ثالث، محمد قهرمان، احمد کمال پور، ذبیح الله صاحبکار، علی باقرزاده، غلامرضا قدسی و غلامرضا شکوهی، تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

  • درب ضد سرقت

    درب ضد سرقت و ضد حریق | برای اینکه امنیت خاطر بیشتری داشته باشید از درب های امنیتی ضد سرقت و ضد حریق استفاده کنید.

  • تور مالزی

    تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1644

به "اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید