آیا روغن زیتون خراب می گردد؟

به گزارش دوست بلاگ، شاید برای شما هم پیش آمده هر از گاهی که مشغول تمیز کردن آشپزخانه و محل نگهداری شیشه روغن های گیاهی خود هستید با بطری های حاوی روغن زیتون روبرو شده اید که مدت ها است خریداری نموده اما مصرف ننموده اید و نمی دانید با آن ها چه کنید!

آیا روغن زیتون خراب می گردد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از کوکا ،یکی از مواردی که بسیاری از مردم به خصوص خانم های خانه دار درباره روغن زیتون سوال می نمایند ماندگاری روغن زیتون است، این که مدت زمان نگهداری روغن زیتون چقدر است؟ آیا این روغن اصلا خراب می گردد؟ آیا بعد از گذشت تاریخ انقضا باید آن را دور بیندازیم یا می توانیم از این روغن استفاده کنیم؟

در ادامه قصد داریم درباره میزان ماندگاری روغن زیتون و علائم خراب شدن آن صحبت نموده و به سوالات بالا پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

مدت ماندگاری روغن زیتون

زیتون از نظر گیاه شناسی یک میوه محسوب می گردد، همان طور که می دانید میوه ها مدت ماندگاری مشخصی دارند و بعد از مدتی خراب می شوند، این موضوع در خصوص روغن زیتون نیز صدق می نماید و ممکن است زمانی برسد که روغن محبوب تان دیگر طعم عالی گذشته را نداشته و خراب گردد.

بیشتر روغن های زیتون به مدت 18 تا 24 ماه بعد از بسته بندی آن ها ماندگاری دارند، این مدت برای روغن زیتون فرا بکر که نسبت به روغن زیتون معمولی کمتر پردازش می گردد حدود 12 تا 18 ماه می باشد.

بعد از این زمان احتمالا روغن زیتون ته مزه تلخ یا تندی به خود می گیرد و استفاده از آن در پخت و پز توصیه نمی گردد.

بسیاری از روغن های زیتون دارای تاریخ بسته بندی یا تاریخ انقضا هستند اما اگر تاریخ روی برچسب روغن درج نشده بهتر است خودتان تاریخ خرید را روی آن یادداشت کنید، با این کار حداقل می دانید چه مدت است آن را خریداری نموده اید.

نحوه نگهداری روغن زیتون

روغن زیتون را در مکان خنک و تاریک مانند داخل کابینت، داخل یخچال یا آبدار خانه درب دار نگهداری کنید.

توجه داشته باشید نگهداری روغن زیتون در یخچال ممکن باعث مه آلودگی یا ابری شدن روغن گردد، این مسئله نتیجه واکنش طبیعی روغن به دمای خنک است و به معنای خراب شدن روغن نیست.

برای جلوگیری از اکسیداسیون توصیه می گردد روغن را در بطری های شیشه ای تیره تر مثلا سبز تیره یا کهربایی تیره نگهداری کنید تا از نور، که از عوامل تشدید نماینده اکسیداسیون است در امان باشد، هنگام خرید نیز به این مسئله توجه داشته باشید.

اکسیداسیون یک فرایند سلولی است که می تواند سرعت تجزیه مولکول های چربی در روغن زیتون را افزایش داده و ماندگاری آن را کاهش دهد. علاوه بر نور، عوامل دیگری همچون تماس با اکسیژن یا قرار دریافت در معرض گرما نیز می تواند باعث اکسید شدن روغن گردد.

به همین دلیل گفته شده ایده آل ترین شرایط برای نگهداری روغن زیتون مکان خنک و تاریک است، توصیه می گردد بعد از این که درب بطری را برای اولین بار باز کردید همواره آن را محکم بسته و بپوشانید.

اگر روغن زیتون خریداری شده داخل ظرف پلی اتیلن پلاستیکی بسته بندی شده و قصد دارید تا مدتی آن را داشته باشید بهتر است روغن را به بطری شیشه ای تیره یا ظروف جنس قلع انتقال دهید.

در صورتی که از روغن زیتون برای مصارف آشپزی استفاده نمی کنید هنگام خرید سراغ بطری های کوچک تر بروید.

نحوه تشخیص روغن زیتون خراب

بهترین راه برای تشخیص این که روغن زیتون خراب شده یا نه، چشیدن طعم آن است. نگران نباشید! این کار شما را بیمار نخواهد کرد.

اگر روغن زیتون طعم تلخ، ترش یا ماندگی گرفته یا به جای مزه میوه ای و واضح زیتون طعم شبیه مداد شمعی، بتونه یا چسب المرز را احساس می کنید حتما خراب شده است.

مصرف روغن زیتون خراب باعث بیماری نمی گردد اما اگر از آن در آشپزی بهره ببرید احتمالا طعم و عطر عجیب و نا خوشایندی به غذا خواهد داد.

به علاوه همه ما روغن زیتون را به خاطر فواید فراوانی که برای سلامتی دارد مصرف می کنیم در حالی که روغن زیتون فاسد به دلیل اکسیداسیون بعضی خواص آنتی اکسیدانی قوی خود را از دست می دهد زیرا در طول اکسیداسیون مولکول های حاوی اکسیژن باعث ایجاد زنجیره ای از واکنش های شیمیایی شده و آنتی اکسیدان های روغن را تجزیه می نمایند.

بنابراین برای بهره بردن هر چه بیشتر از آنتی اکسیدان های روغن زیتون توصیه می گردد حتما آن را به صورت تازه مصرف کنید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8109

به "آیا روغن زیتون خراب می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روغن زیتون خراب می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید