آیا بازی های رایانه ای وارد المپیک می شوند؟

به گزارش دوست بلاگ، در این خبر شرایط ورود بازی های رایانه ای به مسابقات المپیک آنالیز می گردد.

آیا بازی های رایانه ای وارد المپیک می شوند؟

به گزارش ، تابستان سال 97 بود که تعدادی از گیمر های حرفه ای، نمایندگان کمیته بین المللی المپیک و انجمن دنیای فدراسیون های بین المللی ورزشی (Global Association of International Sports Federations)، در موزه المپیک شهر لوزان سوئیس دور هم جمع شدند تا درباره حضور یا عدم حضور بازی های ویدیویی در بازی های المپیک با یکدیگر تبادل نظر نمایند. بعد از همه چانه زنی ها به این سوال عظیم رسیدند که آیا بازی های ویدیویی می توانند به عنوان یک رشته ورزشی در میان ورزش های المپیک جایی برای خود باز نمایند؟

شاید المپیک ژاپن

مدیر کمیته بین المللی المپیک خیلی زود مخالفتش را با این اتفاق اظهار داشت که به نظرش روح ورزش های الکترونیکی و خشن بودن بازی های ویدئویی، در تضاد با قوانین و ارزش های ورزشی المپیک بود. توماس باخ خیلی صریح گفت که آن ها دنبال ترویج بازی های خشن و تبعیض آمیز نیستند. بلکه به دنبال ترویج صلح میان مردم هستند و بازی هایی که در آن ها خشونت، انفجار و کشتن وجود دارد با این سیاست هم سو نیست.

حضور ورزش های الکترونیک در المپیک علاوه بر توماس باخ مدیرکمیته بین المللی المپیک، مخالفان دیگری هم داشت. چرا که به اعتقادشان این ورزش ها صرفا وجه سرگرمی دارند و نمی توان آن ها را ورزش به حساب آورد. علی رغم مخالفت ها برآورد ها درباره اینکه بازی های ویدیویی برای اولین بار، وارد یک رویداد دنیای در حد و اندازه المپیک شوند، پررنگ تر شد.

از گوشه و کنار خبر هایی از احتمال برگزاری تورنمنت رقابتی بازی های ویدیویی در بازی های المپیک سال 2024 در پاریس به گوش رسید. از سویی نزدیکی زمان برگزاری المپیک 2020 ژاپن، وسوسه این فکر که می گردد ورزش های الکترونیک را به صورت امتحانی وارد المپیک 2020 کند، ذهن ها را درگیر خود کرد. اگر سروکله ویروس کرونا پیدا نشده بود، الان همه ورزشکاران دنیا در تب و تاب آمادگی برای حضور در این رویداد بودند، اما کرونا المپیک ژاپن را به سال 2021 موکول کرد. این تأخیر در برگزاری فرصتی برای تأمل بیشتر در خصوص رشته هایی که می گردد در المپیک حضور داشته باشند، فراهم نموده است.

جایزه ای عظیم برای استودیو های بازی سازی

کمیته بین المللی المپیک دنبال محبوب کردن این رویداد دنیای در بین جوانان است. برای این منظور، در حال معرفی رشته های جدید مانند اسکیت بورد، موج سواری و کوهنوردی است. اما این سؤال مطرح است که چرا نباید تیم های ملی در قالب بازی های ویدئویی با هم رقابت نمایند؟ ورزش های الکترونیک از بسیاری از ورزش های سنتی المپیک مانند کرلینگ یا درساژ پرطرفدارتر هستند. طبق آمار ها تنها 28 درصد از پسران 16 تا 19 ساله در بریتانیا مسابقات زنده ورزش های سنتی را دنبال می نمایند؛ درحالی که 57 درصد از آن ها بازیکن بازی های ویدئویی هستند.

ممکن است این موضوع مطرح گردد که ورزش های الکترونیک برای قرار دریافت در دسته بندی ورزش ها مناسب نیستند. بسیاری از والدینی که فرزندان باهوش نوجوان شان زمان زیادی از روز را به بازی کردن می پردازند، در گروه موافقان این موضوع قرار می گیرند.

بعضی از منتقدان به جنبه های اخلاقی ورزش های الکترونیک اشاره می نمایند. از نظر آن ها بازی های ویدئویی اعتیادآور و خشن هستند. همچنین بعضی از منتقدان معتقدند که بازی های ویدئویی تجاری هستند و عموما متعلق به یک شرکت خصوصی. به نظر می رسد این استدلال ها به قدر کافی برای مخالفت با حضور ورزش های الکترونیک در المپیک قانع نماینده نباشد. در خصوص اعتیادآوربودن بازی های ویدئویی نیز در بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد؛ مانند وجود پیوند علت و معلولی بین بازی و خشونت.

این تصور که ورزش هایی که ماهیت جنگی دارند، نباید هیچ جایگاهی در المپیک داشته باشند، با تاریخ ورزش های المپیک تناقض دارد. مثل پرتاب نیزه و کشتی که سابقه حضور طولانی در المپیک دارند و هنوز هم هستند. پنج ضلعی مدرن که شامل تیراندازی و شمشیربازی است، برای آموزش سربازان طراحی شده است. ضرب و شتم خیالی در بازی های ویدئویی نمی تواند با آسیب واقعی ناشی از بوکس مقایسه گردد. هواداران ورزش های الکترونیک برخلاف ورزش های سنتی مثل فوتبال و هاکی شورش های خیابانی ندارند که موجب اذیت شهروندان شوند. در خصوص این واقعیت که ورزش الکترونیکی متعلق به شرکت ها هستند هم اشکال خاصی وجود ندارد.

المپیک در حال حاضر میلیارد ها میلیارد دلار از حق پخش و اسپانسرینگ درآمدزایی می نماید. فشار تجاری می تواند سرگرمی زنده تری را ایجاد کند. داشتن یک بازی ویدئویی برای المپیک مثل یک جایزه عظیم برای استودیو های بازی سازی خواهد بود. شرکت ها می توانند در راستای دستورالعملی برای ایجاد سرگرمی، بازی هایی متناسب با المپیک را طراحی نمایند. کسانی هم که علاقه­ ای به آن ندارند، همچنان می­ توانند ماراتن ­های پیاده ­روی 20 هزار متری را تماشا نمایند.

المپیک می تواند ورزش های الکترونیک را به صورت امتحانی وارد المپیک 2021 کند و اگر این آزمایش بازنده شد، آن را از فهرست رشته­ های سال 2024 حذف کند. همان طور که قبلاً این آزمایش را برای ورزش هایی مانند طناب کشی و کروکت انجام داده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5744

به "آیا بازی های رایانه ای وارد المپیک می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بازی های رایانه ای وارد المپیک می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید