آشفتگی در فرم، سرگردانی در محتوا

به گزارش دوست بلاگ، فیلم های اخیر جیرانی نشان می دهد که وی بعد از عمری فعالیت حرفه ای در سینما دچار آشفتگی در کار خود شده است.

آشفتگی در فرم، سرگردانی در محتوا

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، فریدون جیرانی کارگردان سینماشناسی است و این را از کارنامه او به عنوان کارگردان سینمای بدنه و قدیمی کشور می توان فهمید. او جزو آن دسته از کارگردانانی است که سینما را برای خودش می خواهد و نه هیچ چیز دیگر.

این بخش از علاقمندان سینما عموماً در حال و هوای سینما و ساخت آثار خود عموماً دچار فراز و نشیب می شوند تا بتوانند تجربیات جدیدی را کسب نمایند.

جیرانی بعد از عمری فعالیت در سینما این بار تجربه بدی را کسب نموده است. مطمئن باشیم که او می دانسته است که چه چیزی می سازد؛ فیلمی که از نامش هم می توان فهمید که کارگردان چه در نظر داشته است اما در این جهت کار از دست او خارج شده است.

آشفتگی به عمد آشفته است. آشفته است تا امضای دیگر بعد از ساخت خفگی برای این کارگردان محترم سینمای کشور زده گردد. جیرانی در کارنامه خود بیشتر فیلم هایی اجتماعی با رویکرد تلخ و انتقادی دارد؛ او فیلم هایی مانند شام آخر قرمز و من مادر هستم را دارد. فیلم هایی که در نوع خود هم حرف را به خوبی زدند و هم در تشکیل تیپ سینمایی کشور نقش مهمی داشت.

اما بعد از من مادر هستم او دیگر در سینما حال خوبی ندارد و بیشتر دچار یک چرخشی شده است که معلوم نیست به کدام سو می رود. خواب زده ها یک کمدی بسیار بی مزه و خسته نماینده بدون حتی یک سکانس خنده دار. تعبیر وارونه یک رویا بر خلاف سریال قبلی وی یعنی مرگ تدریجی یک رویا که کاری در نقد جریان روشنفکری و تفاوت های سبک زندگی دینی و غیر دینی بود، سریالی نه چندان قوی و پیروز برای قدرت نفوذ نیروهای امنیتی در خارج از کشور بود.

فیلم خفگی نیز که به نوعی آغاز دوباره جیرانی برای سینمای انتقادی اجتماعی است با یاری بازی نوید محمدزاده و الناز شاکر دوست 4 میلیارد در سینما فروش داشته است که برای این فیلمی که با چنین بازیگرانی ساخته شده است نباید به عنوان فروش پیروز در سینما از آن یاد کرد.

این آشفتگی فکری وی در ادامه به فیلمی با همین عنوان رسیده است که در آن وی برای داشتن سینمای متفاوتی نسبت به قبل دست به ایجاد فرمی مصنوعی یا بهتر است بگوییم تصنعی زده است. بازی های بسیار بد و خسته نماینده در فیلم همراه با فیلمنامه ای که راز آن برای مخاطب از ابتدای کار بسیار قابل تشخیص است، نشان می دهد که فرمان کار مانند قبل دیگر در دستان جیرانی نیست. اصرار بر کج بودن قاب تصویر همراه با دکور مثلاً هنری والبته موسیقی فاخر کلاسیک در انتهای فیلم همه و همه به شدت ضدمخاطب است و کاری می نماید که از سالن سینما خارج گردد.

سردرگمی محتوای فیلم آنجا است که معلوم نیست فیلم می خواهد انتقادی به شرایط جامعه و ارتباط آن با دیگر مسائل و زمینه ها داشته باشد یا تنها قصه ای بگوید و از کنار آن بی تفاوت رد گردد.

داستان فیلم برای گفتن یک ماجرای جنایی و معمایی از مواد قدرتمندی مانند تعلیق، گره، فراز و فرود برخوردار نیست و در میان شخصیت ها و دیالوگ های آنان گیر نموده است. جیرانی قصد آن داشته که فیلمی با فضای آشفته که مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهد بسازد اما سرگرمی او با مؤلفه های بصری و سمعی کار که بیشتر به جذابیت های کوتاه دیداری و شنیداری ختم شده است باعث شده است که فیلم از آنی که خود فکر می نموده است آشفته تر گردد.

سال جاری قرار است تا در جشنواره فیلم فجر برای این کارگردان سینمای کشور که هم در فراوری سینما نقش داشته و هم در رسانه نقد و آنالیز نموده است تجلیل به عمل آید. تجلیل از وی به عنوان یکی از چهره های سینما که از سال 1360 کار خود را آغاز نموده است و فیلمنامه های آثاری جدی، معترض و مخاطب پسند و خواص فهمی را مانند سناتور گل های داوودی رهایی و آفتاب نشین ها را ساخته است، کار درست و شایسته ای است اما امیدواریم این قدردانی به مثابه تأیید روش جدید فیلمسازی جیرانی قلمداد نگردد تا آشفتگی بیش از این گریبانگیر وی نگردد.

  • طراحی تراکت

    طراحی تراکت | بهترین طراحی را از حرفه ای ترین طراحان گرافیکی بخواهید

  • طراحی کاتالوگ

    طراحی کاتالوگ | با یک طراحی حرفه ای کاتالوگ کسب و کارتان را به اوج ببرید

پایگاه اینترنتی مأوا: پایگاه اینترنتی مأوا، مجله خبری و تحلیلی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2702

به "آشفتگی در فرم، سرگردانی در محتوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشفتگی در فرم، سرگردانی در محتوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید